Hirdessek, hirdessek... de hol?
Az első nehéz lépcső beismerni, hogy bizony a jó bornak is kell cégér, ha más is hirdet, akkor én sem maradhatok le. A második lépés, amely cseppet sem könnyebb, hogy "Hol hirdessek?"
Érdekes szindrómát vélek felfedezni mostanában. Kaptam egy lehetőséget egy országos napilaptól. Én értékesíthetem a felületeit borászati témában nyomott áron. Ezzel kapcsolatban sok ajánlat kiment a napokban, és sok potenciális megrendelővel beszéltem. Nagyon érdekes volt megfigyelni azt a reakciót, vagy inkább reakció sorozatot, ami többször lejátszódott a vonal másik végén.
- Először távolságtartó kétkedés fogadott. Ezt igazából nem tudom felróni senkinek. Napjaink telemarketinges, és e-mail-es ajánlatáradatában (melynek nem kis része csak spam) elég nehéz tárt karokkal fogadni egy újabb ajánlatot.
- Aztán, ha ezen az első akadályon átlendültünk, és kiderül, hogy az ajánlat tényleg jó, akkor még az elsőnél is rosszabb tünet jön. A bizonytalanság. "Kell ez nekem?" "Nem olcsó, de sok embert el lehet érni... nem is tudom..." "Nem is tudom, hogy van-e most pénzem rá.", és ehhez hasonló mondatok.
Pontosan tudnod kell, hogy kinek reklámozol és mennyiért!
Igen, sajnos a marketing tervezésben ez nagy hiba. Nem szabad ösztönösen és tervezetlenül marketingezni. Mire egy ilyen ajánlat megtalál bennünket, már pontosan tisztában kell lennünk azokkal a kérdésekkel a lehetőséggel kapcsolatban, hogy:
- Az én célcsoportomat érem-e el vele?
- Be tudom-e ütemezni az előre meghatározott büdzsémbe?
- Be tudom-e helyettesíteni a váratlan ajánlatot egy kevésbé hatékony elem helyére a marketing tervemben?
- Az éves marketing tervem kitűzött céljait megfelelően szolgálja-e?
Ha még év elején elkészült a marketing terv, és meg lett határozva hozzá a megfelelő és vállalható büdzsé, akkor amikor egy ilyen ajánlat érkezik, azonnal tudjuk a jó választ. Kell-e, vagy nem kell?
Ha meg van a marketing terv és tudom ezekre a kérdésekre a választ, akkor meg is lehet fordítani a helyzetet, és előre olyan felületeket keresni, ahol olyan hirdetéseket, vagy PR cikkeket tudok elhelyezni, ami az éves marketing tervemet szolgálja.
Mondok egy példát:
Ha mondjuk tény, hogy a kínálatom könnyű, könnyen érthető tételekből áll, és elérhető árkategóriába soroltam, tehát inkább nagyobb eladásra törekszem kevesebb haszonnal, akkor meghatározhatom, hogy a fiatal felnőttek a célcsoportom (ezt még nyilván lehet tovább szűkíteni, de most nem ez a cél). Akkor kapásból tudom, hogy nem fogok hirdetni például a Kossuth rádióban, mert azt csak az idősebb korosztály hallgatja. Fiatalokról lévén szó, biztos nagyobb hangsúlyt fektetek az online marketingre, és azon belül is a közösségi médiára, és olyan rendezvényekre, ahol nagy számban fordulnak meg fiatalok, mondjuk a zenei fesztiválokra.
Ha ezekkel a paraméterekkel tisztában vagyok, akkor gyakorlatilag azonnal el tudom dönteni, hogy egy hirtelen jött, jónak ígérkező ajánlatra szükségem van vagy sem.
A tanulság tehát, hogy tessék megcsinálni azt a marketing tervet minden évben akkor is, ha fáj, mert ezer más "jobb dolog" akadna. Később megtérül a befektetett munka.

