Bianco kampányterv borfesztivál kitelepülésre
Először is készülj fel a kitelepülésre! Válaszd ki a fesztiválra szánt borokat a várható célcsoport alapján! (Pl.: borértők - nagytestű, komoly borok, lazító felnőtt társaságok - könnyedebb, jól iható borok, szórakozni vágyó fiatalok - könnyű, fröccsnek való rozék, fehérborok, gyümölcsös vékony vörösek). Határozd meg az árstratégiát a várható célcsoport pénzköltési és fogyasztási szokásai alapján! Térképezd fel a konkurencia termékeit és marketingaktivitásait, valamint vedd figyelembe a fesztivál helyszín sajátosságait. (Például, ha tudod, hogy közel leszel a színpadhoz, akkor készíts több feliratot a standodon, hogy ne legyen probléma a kommunikáció a fogyasztókkal.)
Ha ezekkel megvagy, akkor határozd meg az elvárt forgalmat és a bevételt (forgalom – költségek {útiköltség, borok bekerülési ára, alkalmazottak fizetése, marketing költségek}).
Kampányterv:
- Először határozd meg a szolgáltatási kört. Ne gondold, hogy hülyeség, mert nem csak bort tudsz eladni a fesztiválokon. A borértékesítésen, és borkóstoltatáson kívül kiegészítő szolgáltatásokat is vihetsz (pincészet poharai, sajtkóstoló, alma, csonthéjasok értékesítése {borkorcsolya}, szódavíz, cseppőr, kiadványok, prospektusok, repi tárgyak {kulcstartó, hűtőmágnes, cseppőr}). Mérd fel acélcsoportot kor, nem, iskolai végzettség és fizetőképesség szerint. Ha van tapasztalatod már az adott fesztiválról a korábbi évekről, akkor tudni fogod a választ, de ha nincs, akkor próbálj tájékozódni tapasztaltabb kiállítóktól. Érdemes felmérni azt is, hogy a többi kiállítóhoz képes hova pozícionálod magad
- Nagyon fontos, hogy mi a marketing tevékenység célja: Az elsődleges cél a kitelepüléseken a márka pozíciójának erősítése, idegenül a brandépítés. Ennek sikerességét önmagában utólag nehéz mérni, ezért érdemes adatbázist gyűjteni nyereményjátékokkal, vagy kuponokkal (név, születési hely, születési dátum, lakhely {település}, e-mail cím, telefonszám).
- Állapítsd meg a fesztiválra szánt Pénzügyi keretet, beleszámolva a bérektől kezdve a szálláson át a kreatív anyagok legyártásáig. Jelöld ki a kommunikációs csatornáidat, ez első sorban nyilván online felületből áll majd (weboldal, Facebook, Instagram), de lehet offline eszköz is, mondjuk a fesztivál saját prosija, vagy helyi újság. Ha nem az első fesztiválod, akkor a marketing eszközök nagyja, már rendelkezésedre áll. Mint a zászló, roll-up, céges borospoharak, névjegykártyák és cégkártyák. Fontos az is, hogy határozd meg előre az időkeret! Nézd meg mennyi időre van szükséged a fesztiválra való felkészüléshez, lebonyolításhoz és a lezáráshoz. Természetesen az ilyen terveket csak Superman tudja tartani, mert ezer dolog közbejön, de mégis van mihez igazodni.
Konkrét lépések
- Tudják, hogy jössz! Érkezz úgy a fesztiválra, hogy a célközönség időben értesüljön a márkádról és a termékeidről (borok és kiegészítők).
- Megfelelő terméket a megfelelő célcsoportnak! Pl.: "Erősek vagyunk Cabernet Sauvignon-ban, Cabernet Franc-ban, Merlot-ban és Kékfrankos rozéban. A vörösöket a borértő és a szórakozni vágyó felnőtteknek szánjuk, a rozét az egyetemistáknak."
- Határozz meg egy velős, de erős üzenetet! Pl.: Magyarország legerősebb borvidékéről érkeztél, kiváló borokkal, mely a fesztiválozó közönség ízlésének nagy részét lefedi. Üzeneted lényege az kell, hogy legyen, hogy a legjobb helyről a legjobb terméket kínálod, és nem nagyüzemi, hanem családi pincészet a tied! Szlogen: „Szeretettel Villányból. Egyszerűen. Szívvel. Megalkuvás nélkül.”
Tervezd meg a megjelenéseidet! Első lépésben írj egy blogbejegyzést a honlapodra a fesztiválról, és a tételekről, amiket értékesíteni szeretnél! Utána ezt tedd ki a pincészet FB oldalára, és kiemeléssel hirdesd is meg, arra a földrajzi területre, ahol a fesztivál lesz, azoknak a felhasználóknak a körében, akik érdeklődnek a borok és a gasztronómia iránt. Google hirdetéseket is indíthatsz, ugyanerre a területre és célcsoportra koncentrálva. Ha vannak jó sajtókapcsolataid (vagy egy jó marketingesed), akkor a helyi sajtóba (tv, rádió) is bekerülhetsz! A helyi olvasott honlapokon helyezz el hirdetéseket (banner)! Indíts FB játékot! (Példa a Social tippben)
Kreatív tervezés:
Szöveges tartalom: Írd meg a szlogeneket, határozd meg a kiadványok hosszát és a tartalmat, amivel a kiadványt meg szeretnéd tölteni.
Képi megjelenítés: Válasszatok ki jó minőségű képeket a kiadványokhoz (ha lehet, akkor a saját termékekről és pincéről, de fontos, hogy jó minőségű, profi fotós által készített kép legyen!
Megjelenési formák:
Hanganyag: Írd meg a rádiószpot szövegét (fontos kritériumok: 20 mp-be férjen bele, a lényegre koncentráljon, a pincészet neve és a honlap címe szerepeljen benne, érzelmileg fogd meg a hallgatót, ne konkrét terméket akarj neki eladni!)
Hirdetések: Ha belefér, hirdess a fesztivált megelőző négy hétben a kitelepülés helye szerinti sajtóban (1-2 helyen maximum). Szintén hatásos, ha a fesztivál környékén kihelyeztek kisebb (A3-A4) plakátokat a gyalogos forgalom számára! Fontos, hogy a plakátot grafikus készítse!
Szórólap: Határozd meg, hogy milyen kiadványokat szeretnél (pl.: termékbemutató szórólapok, pincebemutató leporelló (kihajtható, több oldalas), egyéb kiadványok, névjegykártyák)! Itt is fontos, hogy a kiadványok készítésével grafikust bízz meg!
Stand eszközök: Úgy rendezd be a standod, hogy térj el az átlagtól! Például hasonlítson a berendezés egy rusztikus pincére (gyertyafény, téglahatású állfal, gramofon hatású zene, stb.), ehhez passzoljon a roll-up és a kiegészítők (evőeszközök, gyertyatartók, szódásüveg, stb.) A pulton helyezd el a kiadványokat, és biztosíts hírlevél feliratkozási lehetőséget játékkal, vagy ajándékkal!
Reklámajándékok: A legtöbb helyen ezek a következők: kulcstartó, lufi, dugóhúzó, pohár. Ezek, bár kicsit unalmasak, de mindenképp kellenek! E mellé biztosíts még meglepetés szolgáltatásokat: pl. 2 cl kóstoló biztosítása az összes értékesítésre szánt borból + megfelelő borhoz megfelelő sajt kínálása + igény esetén sajttál (+dió, mandula + alma, sajtkés) biztosítása. Ezzel nagyon népszerű lesz a standod!
Megvalósítás:
Maga a fesztiválon való részt vétel. Itt a leírtakon túl nagyon fontos, hogy olyan emberek álljanak a pult mögött, akik kedvesek, mosolygósok, rendelkeznek vendéglátós tapasztalattal, értenek a borokhoz, szeretik a bort és el tudnak róla beszélgetni. Talán ez a legfontosabb marketingeszköz egy borfesztiválon.
Zárás:
Statisztikák elkészítése: Mindenképpen értékelj a végén! Teljesültek-e az elvárások? Milyen tanulságokat vonsz le? Mit csinálsz legközelebb is így, min fogsz változtatni?
Adatbázis feltöltése: Dokumentáld a kapott címeket, e-mail címeket! Ez nagyon fontos, mert visszatérő ügyfelet tudsz belőlük csinálni megfelelő, személyre szabott marketinggel!
Fontos!
A kampánytervhez költségvetési terv is jár, de azt nem szeretném nyilvánosan közzétenni, ezért február 3-án, vasárnap kiküldöm a feliratkozottaknak e-mailben. Ha nem szeretnél lemaradni, és még nem iratkoztál fel, akkor kattints ide!
Update: Ha lemaradtál és szeretnéd megkapni, akkor sincs semmi baj. Írj rám egy mailt, és elküldöm.

