VinCE Budapest 2015 – Vörösen csillogó pompa

közzétéve: 2015. március 08., vasárnapBlog0 hozzászólás

Egy teljes nap talpalás asztaltól asztalig, borásztól borászig. Hosszú volt ez az egy nap, rengeteg tapasztalatot gyűjtöttem, melyeket most megpróbálok részletesen átadni neked.

Reggel korán kelés, kávé, valami tápanyag az arcba, aztán utazás, Szegedről időbe telik. A rendezvény nyitva tartásához képest korán, már 10 órakor bent voltam, még csak lézengtek az emberek... KÁVÉ, kell még KÁVÉ! Miután találkoztam az egyik borászat vezetőjével, tudatosult bennem, hogy a pár lézengő ember nagy része mind kávét keres. Kénytelen voltam kimenni a körútra egy kávézóba, hiába... A szükség nagy úr.

Rendben, túl vagyok az első pánikon, közeleg a 11 óra, szaporodnak az emberek is, derítsük fel a terepet. Becsippantja a kishölgy a karszalagom és felkoccolok a lépcsőn. Fent egy gyönyörű "marhagyorsmarhadrága" autó fogadja a látogatókat, fura ez egy ilyen rendezvényen, de később beláttam, hogy pontosan az ő célcsoportjukból állt össze a vendégek 80 százaléka. Balra kaja szekció: Vine bar, bor hotel, disznós dolgok (?), kézműves sajtok, mind a drága autó célcsoportjának megfelelő árazással. Bor itt nem kapott sok szerepet, talán rögtön az elején volt egy külföldi borász, de azokkal ma nem foglalkoztam, csak a hazaiak érdekeltek.

Jobbra indult az érdekes rész. Erre is volt még egy-két külföldi versenyző, de alapvetően a magyar pincék uralták a terepet. Ez a terület két nagyobb blokkra volt osztva: az első volt az általános kiállítási rész normális asztalokkal, átláthatóbb elrendezéssel, egy üveghídon áthaladva egy másik épületrészben pedig volt a másik blokk, a hightech-techno, világítós asztalos DJ-s őrület, sokkal zsúfoltabban. Volt olyan rész, ahol egy kiállítónak csupán egy 90 centis rollup-nyi (kihúzható molinó) helye volt. A kiállító tereken kívül még volt két konferencia terem, ahol a szakmai előadások, és kóstolók folytak.

A terep felmérése közben meg-megakadt a szemem a feltűnően csinos hostess hölgyeken. Nem csoda, hisz olyan lányokat ültettek több standhoz is, hogy szerintem előtte minimum egy héttel elkezdték a szépészeti beavatkozásokat, hogy minden négyzetmilliméter tökéletes legyen a hölgyön. A szemeim legeltetése közben viszont azon tűnődtem, hogy ugye ez itt egy szakmai rendezvény, ahol előfordulhatnak szakmai kérdések is. Nem egy asztalnál hallgattam olyan beszélgetéseket, amelyeket svájci, vagy kínai exportőrök indítottak kóstolás közben. Vajon ezekre a kérdésekre biztos, hogy tud majd válaszolni Ms Hosszúcomb? Szerintem, ha már befizetek egy szakmai rendezvényre, akkor csak én megyek, vagy olyan családtagot, vagy céggel szemben lojális kollégát küldök, aki meg tud ragadni egy ilyen alkalmat, és elkápráztatja az érdeklődőt. Itt ragadnám meg az alkalmat, hogy kivételt képezzek ez alól a bombázó lányokat nevelő, és/vagy foglalkoztató borászokból. Ezen csoport tagjai úgyis egy mondat után megmutatkoztak.

Ennyit a dorgálásról, most jöjjenek a pozitív élmények. Rögtön egy hódmezővásárhelyi székhelyű, de csongrádi szőlőt művelő borásszal keveredtem szóba. Elmondta nekem, hogy egyenlőre még csak bort készít, de nem nagyon árulja, és az a célja, hogy bebizonyítsa: születnek szép borok az Alföldön. Ezzel a két információval, és azzal, hogy tudott nekem igazán finom borokat is mutatni, engem máris megvett. Miért? Gondolj bele, még nem árulja a borát, de már ide eljött pénzért, tehát brand-et épít, ráadásul meggyőződésből előre. A másik meg hogy küldetése van, célja, amit el akar érni. Csinál olyan bort, ami egy fürt/tőke szőlőből készül, Csongrádon... Érted? Mondta is, hogy sokan hülyének nézik (itt a szakmára gondol), de nem érdekli Vajon tényleg hülye? Szerintem nem! Most nagyon figyelj, mert ez örök érvényű igazság: NEM A SZAKMA VESZI MEG A BORODAT! ...és ezt Balog Árpád Hódmezővásárhelyről érzi, és eszerint cselekszik. Szerintem még hallani fogunk róla.

A következő nagyon jó minta, amivel találkoztam a CEWI által értékesített borkurzus utalvány, amely természetesen ajándékozható, ez eddig még nem nagy cucc... Na de, ha ez az utalvány egy palack boron van, az mekkora már! Stílusos, feltűnő és eredeti. Tetszik!

Végül amit még kiemelnék követendő mintaként az az Etyeki Kúria. Őket direkt vadásztam, mert azt az infót kaptam, hogy meg kell kóstoljam a Pinot Noir-jukat, (tényleg nagyon ott van az anyag) és szóba elegyedtem a kishölggyel, ő a családtag/foglalkoztatott kategóriából jött. Meséltem neki, hogy miután sajnos nem ismerem kapásból az összes borászatot, úgy vezettek rá, amikor mesélték, hogy mit keressek, hogy: "Tudod, amelyik címkéken azok a szögletes figurák vannak." Rögtön meg volt. Mondtam is, hogy bár szépnek nem merném nevezni a címkét, de hogy működik az biztos. Erre azt mondta a kishölgy, hogy a címke bevezetése után 30 (!) százalékot nőtt az eladásuk. Most dőlj hátra a monitor előtt, és ízlelgesd ezt a számot, akár hangosan is kimondhatod. Mit érzel? :) Persze ez nem csak egy címkén múlt, a teljes brand-et felforgatták, és költöttek is vastagon a bevezetésre, De itt a kézzel fogható bizonyíték, hogy márpedig a brand-et építeni kell... az sem árt, ha tudatosan.

A mintakeresések közben beszélgettem sokat, és mindenütt megkérdeztem, hogy mit használnak a marketing eszközök közül és mennyit költenek. Ahogy telt az idő, és jöttek a válaszok, egyre elszántabban és következetesebben kérdezgettem, mert úgy éreztem, hogy ebből egy mini kutatást kell végezni. Az eredmény magáért beszél. Íme:

  1. A legtöbb borászat használ weboldalt, és van Facebook oldala is, plusz néha csináltat magának egy-egy leporellót, hogy legyen mit osztogatni a fesztiválokon.
  2. Itt most egy akkora lyuk jön, hogy nem is kettest kellene ide írni, hanem 82-est. Ide tartoznak azok akik használják az előzőeket, és szoktak költeni is. Megy pénz néha a Facebookra, újság hirdetésre, elfogadható szintű arculat kialakítására és fellelhető webshop is a honlapon
  3. A futottak még kategóriába kerül az a néhány borászat, akiknél igazán vastag a pénztárca, és megengedhetik maguknak a költséges, erőből csinált marketinget.

Szerencsére olyannal nem találkoztam, akinél semmi nincs, ez valamelyest megnyugtat, de olyannal beszéltem, aki azt mondta, hogy minek költsön a marketingre, amikor így is elad eleget. Ez egy nagyon téves elképzelés, de ezt egy külön cikkben fogom kifejteni, mert alaposan körül akarom járni. Amivel viszont nagy általánosságban nem találkoztam: kampányok, akciók, összehangolt online aktivitások, hírlevelek, nyereményjátékok és még sorolhatnám sokáig a marketing kimeríthetetlen tárházát. Az eredmény kicsit elszomorított, de nem ért váratlanul, ezért jött létre a Bormarketing 1x1. :)

Összességében a VinCE Budapest 2015 egy remek buli volt, és remélem, hogy a látogatók, és a kiállítók is megtalálták a számításaikat ezen a rendezvényen. Én megtaláltam, kellemes emberek és még kellemesebb borok társaságában töltöttem a napomat. Ezek után nagy érdeklődéssel várom a VinCE Balatont is.

 

Szólj hozzá Te is!
0 hozzászólás
Pillangó Weboldal - PW CMS
A weboldal cookie-kat használ. Adatvédelmi irányelvekértem