Trendi dolog kézműves borásznak lenni, de csak óvatosan!

közzétéve: 2016. január 23., szombatBlog0 hozzászólás

Az utóbbi években egyre gyakrabban lehet hallani a "kézműves borászat" kifejezést. Kicsit talán el is jutottunk a lerágott csont kategóriáig. Sok cikket lehetett már olvasni a témával kapcsolatban, de nézzük meg most ezt a trendet a bormarketing, vagy inkább a kommunikáció oldaláról.

  Előre szeretném leszögezni, hogy semmi bajom a kézműves borászokkal. Én, fogyasztóként legalább olyan jóízűen tudom inni az ő boraikat, mint a nagyüzemben gyártókét. Sőt, én igazából különbséget sem tudok tenni a kettő között. A gondolat, hogy erről írnom kell, akkor született, amikor szembe jött velem a neten az alábbi videó.

 

 

  Azon túl, hogy már az elején betegre röhögtem magam ezen a tökéletesre szabott paródián, rögtön el is gondolkoztam: Ha a tengerentúlon már annyira elvetemült szinten túltolták a manufaktúra feeling-et, hogy egy ilyen videó (és gyanítom, hogy nem ez az egyetlen) elkészítésére vetemedtek, akkor ott már semmilyen ereje nincs a "kézműves" fogalomnak. Mi pedig ugye kissé lemaradva, de követjük szépen a nyugati trendeket, és persze megkapjuk annak következményeit is.    ...hacsak nem kezdünk el időben foglalkozni a problémával.

 

Csak akkurátusan...

  Fordítsuk le most ezt a problémát a borászati ágazatra, és nézzük meg először, hogy mit is jelenthet a "kézműves borászat" kifejezés a fogyasztó szemszögéből:

  • Rendelkezhet pozitív tartalommal, amikor az jön át, hogy a borász személyesen gondoskodik az összes munkafázis kivitelezéséről, átható természetesség uralja a termelést és ehhez kötelezően kevés szőlőterület tartozhat csak, ami az egyediség benyomását adja.
  • De hordoz negatív jelentést is, amikor a természetességgel kézen fogva járhat a változó minőség, a nem megfelelően megtervezett (vagy inkább egyáltalán meg sem tervezett) termékstratégia miatt egyenetlen lehet a termékkínálat és a félrecsúszott kommunikációnak köszönhetően születhetnek ilyen képek, mint itt alább. Gondolom nem kell ecsetelnem, hogy mi fog lecsapódni, vagy inkább kicsapódni a fogyasztóból?

 

Guszta...

Ha csinálod, csináld hitelesen!

  Nézzük hát meg, hogy mit kell tenned ahhoz, hogy hiteles,  jól működő és szerethető kézműves borász légy:

  • Először is döntsd el, hogy az akarsz lenni! Ne azért címkézd fel magad a "kézműves" jelzővel, mert nem rég indultál, és még csak másfél hektár szőlőd van. Így amit pár év alatt felépítesz a rólad kialakult képpel, azt összerombolod akkor, amikor már 15 hektáron termelsz, és nehéz lenne bárkinek is beadni, hogy csak a szűk család metszegeti a szőlőt. Meggyőződésből és hitből legyél manufaktúra, azért mert így látod helyesnek, hiszed, hogy a Te boraid ettől jók és nem is akarsz nagyobb lenni.
  • Másodszor figyelj oda, hogy a kommunikációdban az erősségekre fektesd a hangsúlyt, és a gyengeségekből is próbálj erényt kovácsolni. Például, ha különösen nagy eltérések vannak az azonos fajtájú, de különböző évjáratú boraidban, akkor elnevezheted mondjuk az évjáratokat. (2014 - a nyers erő, 2015 - a kiteljesedett harmónia, stb.)
  • Harmadszor a "kézműves borász" kategória csak akkor működik jól, ha a személyes márka építésével erősíted magad, és a marketing és kommunikáció minden szintjén vállalod, és hirdeted az arcod a boraidhoz.

  Meggyőződésem, hogy a szabályokat betartva, és hitelesen használva a "kézműves" kifejezést, meg tudjuk előzni a manufakturális termelés elértéktelenedését.

Szólj hozzá Te is!
0 hozzászólás
PW CMS 1.4.6 · Adatvédelmi irányelvek
A weboldal cookie-kat használ. Adatvédelmi irányelvekértem