Nevezzük nevén a gyereket! ...de mi legyen a neve?

közzétéve: 2016. február 29., hétfőBlog0 hozzászólás

Egy brand felépítésének mindig a legizgalmasabb része az eleje, amikor a nulláról kell indítani a fejlesztést. Nagyon izgalmas, és rendkívül inspiráló feladat is. Ugyanakkor hatalmas felelősség. Rögtön az elején súlyos lavinaként zúdul a nyakunkba a kérdés: Mi legyen a név?

  A "Brand" kifejezés márkanevet jelent, ezalatt sok mindent érthetünk. Legyen az egy új cuvée, egy egész termékcsalád, egy új szolgáltatás esetleg egy éppen induló vállalkozás. Jelen esetben egy most nyíló villányi pinceétteremről van szó, ennek piaci bevezetésére kértek fel.

  A névválasztás első nekifutásra nem tűnik bonyolult dolognak. Adhatunk hasraütésre bármilyen nevet, érzelmi alapon. "Még a dédapám ültette ezt a diófát az udvaron." vagy "Most született meg az első kisunokám." , és már meg is van a név. Aztán jönnek a rokonok, barátok és jóakarók, és mindegyiknek van saját véleménye az eddigi ötletekről, jobb esetben vannak újabb ötletek is, melyek többnyire minden tudományos alapot nélkülöző, személyes élményekre alapuló látomások. Végül megjelennek a kutatómunkások is, akik már komoly alapokra helyezik az ajánlásaikat. Helytörténeti, vagy földrajzi egyediségeket tárnak fel egy kis művészettörténettel fűszerezve. Mire a döntéshozó a kezdeti magabiztosságból kiindulva eljut eddig a pontig, addigra már tökéletesen összezavarodtak a gondolatai, és gyakorlatilag kétségbeesetten próbál mérlegelni, és választani a megannyi kiváló névvariáció közül. Eddigre azonban már teljesen elbizonytalanodik, és koránt sem biztos abban, hogy amit választ, az hosszútávon jól fogja majd szolgálni a brand-jét.

Mit lehet tenni ebben a kétségbeejtő helyzetben? Hogyan válasszunk jól?

  Nos, akkor cselekszel a legjobban, ha nem tétovázol tovább, hanem rálépsz arra a bizonyos sárga köves útra és meg sem állsz a nagy varázslóig, kinek neve - jelen esetben - Marketing.

  Marketing, a nagy varázsló pedig azt fogja mondani neked, hogy nagyon ügyes vagy, hogy sztorit akarsz tenni a márkád mögé, mert azt jól lehet kommunikálni. Azt is jól tetted, hogy olyan neveken gondolkoztál, amikkel azért tudsz azonosulni, mégsem utálhatod azt, ami a tiéd. Ám egy dologról megfeledkeztél: Feltenni magadnak a legfontosabb kérdést.

Kinek akarok eladni?

  Bizony, ez itt a legfontosabb dolog, ami mellett nem mehetünk el, a célcsoport meghatározása. Sietve hozzáteszem, hogy a "küldöm ezt a számot mindenkinek, aki szereti" bullshit az nagyon nem működik. Ha mindenkinek el akarsz adni, akkor a végén senkinek sem fogsz. Olyan ez, mint amikor egy kavicsot dobsz egy pocsolyába. Először csak egy egészen kis sugarú hullám keletkezik, ami elkezd fodrozódni, majd fokozatosan lesz egyre nagyobb és nagyobb.

  Tehát a névválasztási procedúrába beillesztve ezt a gondolatot, válasszunk olyan nevet, ami a választott célcsoportunkat szolgálja, a csoport szereplőinek figyelmét kelti fel.

  Jelen esetben egy étteremről van szó, melynek bármely szegmens lehet a célcsoportja, de ez egy elegáns étterem művészi színvonalú ételekkel. Oké, akkor a magas keresetű rétegre megyünk, és alkalmanként behúzzuk a "B" keresetű réteget is. Még mindig elég tág a csoport... Hopp, hiszen Villányban vagyunk, ez egy kiemelt borrégió! Rövid piackutatás után világossá vált, hogy az éttermekben fogyasztó párok mellett jelentős az idelátogatók közül a főként férfiakból álló baráti társaságok aránya. Tehát a célcsoportunk az A-B kereseti osztályú 35-55 éves férfiak. A fiatalabbak többségét kizártuk a kereseti besorolás, és a bor, mint fő érdeklődési irány miatt. (Senki se vegye magára, ez csak általánosítás, és statisztika.) Lehet még földrajzilag is szűkíteni a célcsoportot, sőt kell is, de a névválasztás szempontjából most ez nem meghatározó.

  Tehát az egyre szaporodó névötletekből kialakult káoszt a célcsoport meghatározásának fegyverével tudjuk a leghatásosabban leszűrni. Miután kivettünk minden olyan versenyzőt a kalapból, amelyek feltehetőleg nem tetszenének a meghatározott célcsoportunknak, már sokkal könnyebb lesz a választás.

  Szóval nézzük meg sorban, hogy mit kell tenned a legjobb név megszületésének érdekében:

  1. Gyűjts inspirációkat a családod múltjából, helytörténelemből, művészettörténetből vagy természeti adottságokból. Bármiből, ami valahogyan köthető a brand-hez. Itt még elfogadhatod a külsős ötleteket.
     
  2. Határozd meg a stratégia legfontosabb elemét, a célcsoportot. Ha tudod, hogy kinek akarsz eladni, akkor tudod értelmesen leszűkíteni a kört.
     
  3. Végül nagyon fontos, hogy a Brand-hez legyen szabad domain név, miután ma már a kommunikáció központi szerepét tölti be a weboldal. A névötletekhez köthető domain neveket a domain.hu-n tudod ellenőrízni. Külföldi törekvések esetén pedig a domain.eu vagy .com oldalakon.

  Nagyon fontos, hogy az első lépés után már ne engedj a közeledbe külsős véleményformálókat, mert a legnagyobb segítő szándék mellett is hamar átváltoznak energiavámpírrá. Ha megszületett a tökéletes név, akkor pihenj meg egy pillanatra, mert túl vagy a brand-építés egyik legfontosabb lépésén, de se semmiképp se nyugodj meg, a kemény munka még csak most kezdődik! :)

Szólj hozzá Te is!
0 hozzászólás
Pillangó Weboldal - PW CMS
A weboldal cookie-kat használ. Adatvédelmi irányelvekértem