Nem veszek ott bort, ahol az apám is vásárol

közzétéve: 2016. május 18., szerdaBlog0 hozzászólás

Amikor az ember ilyen mondatokat hall, akkor meg kell állni egy kicsit és elgondolkozni. Lehet, hogy van egy vevőm, aki 20 éve stabilan vásárol tőlem, de ez egyáltalán nem vonja maga után automatikusan, hogy a család következő generációjáért nem kell külön megdolgoznom.

  Ez a mondat pedig nem a képzelet szülöttje. Egy most épülő italkereskedelmi cég megnyitóján hangzott el. Az alapítók mesélték, hogy előzetes piackutatásaik során találkoztak ezzel a kijelentéssel. Alaposan körüljárták az ügyet, és valóban fellelhető egy piaci rés, ahol a konkurens cégek csak mérsékelt erőkifejtéssel vannak jelen. Éppen ezért nagy hangsúlyt fektetnek majd a fiatal célközönség megszerzésére. Úgy gondolom, hogy ha tudatosan építkeznek, akkor egy nagyon jó irányt céloztak meg.

  Többször kijelentettem már kategorikusan, hogy ha mindenkinek akarsz eladni, akkor senkinek sem fogsz. Egy szűkebb csoportra kell koncentrálni, és ha az már jól működik, akkor szélesíteni. A kedvenc példám a Facebook. Mark Zuckerberg egy harvardi kollégiumban álmodta meg a rendszert, és először csak ott működött. Amikor már elég népszerű volt, akkor bővített más egyetemekre, majd jó pár lépés után mára több, mint másfél milliárd (!) regisztrált felhasználóval büszkélkedhet. Olyan ez, mint amikor egy kavicsot dobsz a tóba, és először csak kis fodrokat vet a vízen, majd egyre szélesednek a hullámok. Így kell felépítened a célcsoportodat is.

Mi lehet egy átlagos borászat ideális célcsoportja?

  Természetesen egy borászatra vetítve is lehet alkalmazni ezt az elméletet. Az a lényeg, hogy a "mindenkit" szűkítsük "valakikre". Alapvetően három fő szűkítési elv létezik. A kor, a nem és a kereseti besorolás. Ezek közül mindhárom segítségével tudjuk drasztikusan szűkíteni a célcsoportot, de foglalkozzunk most az első kettővel. Abban a szerencsés helyzetben vagyok, hogy a munkám során számos borászatba ellátogatok, és ekkora merítésből már elég jól kirajzolódik, hogy kinek mi lehet ideális.

  Miután borról beszélünk, így a célcsoport keresését jelentősen befolyásolja a bor karaktere, azaz a borász stílusa. A borász pedig elsősorban magának tetsző tételeket készít, ez alól nem is lehet kibújni, de nem is kell, mert ez jelentősen egyszerűsíti a célcsoport meghatározását. Egy korosabb, tapasztaltabb borász hajlamos testesebb és tradicionálisabb bort készíteni, míg egy fiatalabb, kísérletezőbb típus jobban követi a világ trendjeit, ezért szívesen használ harsány gyümölcsösséget mondjuk, és ezeken belül is egy női borász jobban kedveli a lágyabb ízeket a férfiak által favorizált karakteres aromákkal szemben.

  Gyakorlatilag tehát különösebb piackutatás nélkül, viszonylag nagy pontossággal kijelenthetjük, hogy minden borász első sorban azt a célcsoportot választhatja jó eredményességgel, amibe ő maga is bele tartozik. Azt tapasztaltam, hogy nagyon szerencsés kombináció az, ahol a következő generáció is belépett már a termelésbe, mert így a borsorban található idősebb és fiatalabb célcsoportra pozícionálható tétel is.

  Eddig nem volt bonyolult, ugye? Ha ezt megcsináltad, akkor máris többet tettél a marketingedért, mint a magyar borászok 60-70%-a. Ezek után még lehet cizellálni a célcsoportot, ha figyelembe vesszük a boraink árkategóriáját, így meghatározva a potenciális vevőink kereseti besorolását, de mehetünk tovább is ha az érdeklődési körökre is kiterjesztjük a meghatározást. Például ismerek olyat, aki a hajózás köré építették az egész arculatukat. Ez már egészen szűk szegmens.

Egy kis trükk: Ha a hirdetéseidben a célcsoportod szereplőit használod, akkor sokkal hatékonyabbak a hirdetések, mert "magára ismer" a vásárló.

A célcsoport meg van, de hol éred el őket?

  A következő lépés azoknak a felületeknek a felkeresése, ahol az általad korábban körülírt célcsoportot nagy sűrűségben eléred. A fiataloknál például jó irány a trendi közösségi felületek használata, mint például a Facebook, vagy az Instagram. Ha idősebb, és tehetősebb urak jöttek ki eredményként, akkor például én kóstolókat szerveznék a manapság sikkes rotary klubokban, és így tovább.

  Ezek után már csak össze kell hangolni a felületek elérési díjait a marketing büdzséddel, és már indulhat is az összehangolt támadás a vevőid figyelméért. Garantált, hogy egy jól meghatározott célközönséggel sokkal hatékonyabban tudsz hirdetni, mintha csak véletlenszerűen próbálsz költeni. Jó vadászatot!

 

Szólj hozzá Te is!
0 hozzászólás
PW CMS 1.4.6 · Adatvédelmi irányelvek · Visszajelzés küldése
A weboldal cookie-kat használ. Adatvédelmi irányelvekértem