Mid van a boron kívül?

közzétéve: 2017. május 04., csütörtökBlog0 hozzászólás

A tavasz visszavonhatatlanul megérkezett, ezzel pedig együtt jár, hogy az emberek egyre nagyobb kedvvel kelnek útra egy-egy borvidéket megcélozva. Az idegenforgalom kulcsfontosságú kérdés egy borászat életében. Foglalkozz vele, vagy sem? Nézzük meg a pro és a kontra érveket.

  Rögtön egy olyan jelenség leírásával kezdeném, melyet már számos borászattól hallottam vissza. A jelenség lényege, hogy vendégül látnak a borászatok kisebb-nagyobb csoportokat, akik természetesen rendkívül jól érzik magukat, és fogyasztanak is. A fogyasztással, és pozitív élményekkel megjön a vásárlási kedv is, és szinte soha nem távoznak üres kézzel az elégedett vendégek. Majd egy-két hét múlva jön a telefon, hogy nem azt a bort kapták, amit a pincében ittak. Pedig dehogynem, jó érzésű borász nem is tenne ilyet. Ki akarná, hogy rossz hírét keltsék? De akkor mi történhetett? Miért gondolja azt a vendég, hogy mást kapott.?

  A megfejtés egyszerű: otthon a tévé előtt ülve, és ott borozgatva nem kapta meg azt a plusz élményt és érzést, amit a pincénél - adott esetben a panorámás teraszon barátok között - megkapott. Ez a kulcs. A teljes "feeling" két összetevőből áll, borból és élményből.

  A címben feltett kérdés tehát adott. Mid van a boron kívül? Vagy erre az esetre lefordítva foglalkozol-e idegenforgalommal, vagy nem?

  A kérdés nagyon jó, és egyáltalán nem annyira egyértelmű, mint képzelnéd. Nézzük először a kontra érveket:

  1. Vendégekkel foglalkozni szívás. Odamennek hozzád jól érezni magukat, amíg te gürizel velük, ráadásul az esetek 80 százalékában jól el is becstelenednek, és neked józanul nézni az elázott tivornyázókat nem egy felemelő érzés. Arról nem is beszélve, hogy lőttek az összes hétvégédnek, mert aki idegenforgalommal foglalkozik, az akkor dolgozik a legtöbbet, amíg mások pihennek.

    Ez eddig nem túl fényes, de lássuk a pro érveket:
     
  2. A legerősebb vásárlói elköteleződést a személyes eladással tudod elérni. Akiket egyszer személyesen itattál meg, soha nem felejtenek el, és nagy valószínűséggel rendszeres vásárló válik belőlük. Az élmény a hozzáadott érték a borodhoz, és már nem bort adsz el, hanem életérzést.

Szóval a pro és kontra érveket figyelembe véve fel kell építened az üzleti modelledet, ahogy a bort értékesíteni szeretnéd. Ha amellett döntesz, hogy használod az idegenforgalmat a céljaidhoz, akkor több szintet különböztethetünk meg.

  1. Kisebb nagyobb csoportokat fogadsz a pincénél. Kóstoltatod őket, esetleg egy kis hidegtálat készítesz nekik. Ez az alap kategória. Ha ügyesen kommunikálod, és hirdeted a fogyasztóid felé, akkor már ezt is haszonra tudod váltani az értékesítésedben.
     
  2. A csoportoknak szállást is létesítesz, hogy több napos kirándulásban is gondolkozhassanak. Itt a borértékesítésen kívül már a szálláshely is termelő opcióként működik, hozzájárulva az év végi eredményedhez.
     
  3. Komolyan veszed a gasztronómiát, és nem csak itatod, hanem eteted is a vendégeket, kialakítasz egy kis vendéglőt a pincédnél. Már a kettes pontnál is, de itt még inkább számolni kell már a jelentősödő költségekre, melyek nagy részét az alkalmazottak bére és járulékai teszik ki. Komolyan kell matekozni és a válladat nyomja a teher is, hogy ki kell termelni az üzemeltetés költségét.
     
  4. Az expert fokozat pedig, ha mindezek mellé még rendszeres rendezvényekkel is szórakoztatod a vendégeidet. Ez a szint csak akkor működik, ha az előző hármat már sikeresen megugrottad, és jól működnek. A rendezvényekkel a vendégek számát tudod még jobban feltornázni.

  Bármelyik modellt is választod, tisztában kell lenned annak feladataival, azt meg pláne el kell fogadnod, hogy vendég nem csak a pince látványáért utazik oda, hanem a borászt is látni szeretné. Akkor fog elégedetten távozni, ha legalább egyet koccinthat a bor készítőjével.

  Fontos, hogy az idegenforgalmat külön kell beépíteni a marketingtervbe. Bár nyilván nehéz külön kezelni a két üzletágat, hisz egymásra épülnek, mégis a marketing költségvetésben és stratégiában is el kell választani, átfedéseket hagyva persze. Így lesz mérhető az eredmény, és külön lehet majd finomhangolni a következő évek terveit.

 Amellett, hogy nem győzöm hangsúlyozni a stratégia és a szervezettség jogosultságát a marketingben, nagy hangsúlyt kell fektetni arra, hogy mindig adj valami pluszt, valami különlegeset magadból, amivel megkülönbözteted magad a piactól. A vendég ugyanis erre fog felfigyelni. Idegenforgalomra vetítve nagyon jó példák erre az egyre népszerűbb bormozik, de hallottam már komolyzenével és felolvasóesttel összekötött borkóstolóról is. Külön kedvencem egy kaliforniai példa, ahol új megvilágításba helyezték a "kisvonat" fogalmát, és stílszerűen egy traktor helyettesíti a mozdonyt a dűlőtúrán. Elragadó, én tuti felülnék rá.

Szólj hozzá Te is!
0 hozzászólás
Pillangó Weboldal - PW CMS
A weboldal cookie-kat használ. Adatvédelmi irányelvekértem