Jövő évi marketing terv, első lépés: Ki fog bort venni tőled?

közzétéve: 2015. november 10., keddBlog0 hozzászólás

Két dolgot jelent az neked üzletileg, hogy közeledik az év vége. Az egyik, hogy eljött a "nagy kasza" ideje, a másik meg, hogy itt az ideje elkészíteni a jövő évi marketing tervet. Na most nagyon kapaszkodj, mert ezt egy tusfürdővel fogom neked elmagyarázni. :)

  A "nagy kaszáról" már volt szó, most lássunk neki a marketing tervnek, annak is a legelemibb részének a célcsoport elemzésnek. Oké, ez így túl misztikusan hangzik, nevezzük úgy, hogy ki fog Tőled bort venni jövőre?

  Meg kell határoznod, hogy kinek ajánlod a termékeidet. Igyekszem gyorsan hozzáfűzni, hogy a "mindenkinek, aki szereti", az maximum a rádiós kívánságműsorokban megy el, de Neked nem fog működni. Minél jobban szűkíted a kört, annál több vevőt találsz. Ez furán hangzik, igaz? Pedig így van, hidd el! Lehetsz a borász, aki mindenki kedvencét készíti, de odáig nagyon hosszú az út, és nagyon sok marketing-Forintot kell elköltened addig. De ha Te azt mondod, hogy Te vagy mondjuk a legszuperebb pecások kedvence, és kimondottan rájuk hirdetsz, akkor rövid időn belül el fogod érni azt, hogy tényleg a pecások kedvence leszel. Aztán jöhetnek a vadászok, és szép lassan kiszélesítheted a piacod. Mondok egy szélsőséges példát: Mark Zuckerberg nem a világ első számú közösségi oldalát építette meg a Facebook-kal, hanem a Harvard-ét. Bolondnak is nézték volna, ha rögtön ilyen nagy szavakkal indít. 

  No de lássuk a tusfürdős sztorit, amit ígértem: A minap egy szép estén hazaértem, és gyanútlanul célba vettem a fürdőszobát. Nyúlok a tusfürdőért és a kifogyott előző helyén egy teli flakon áll, ez:

  Elvettem, de valami nem stimmelt. Azon tűnődtem tusolás közben, hogy nem is rossz ez a tusfürdő, de én tuti nem vennék ilyet. Nem is tudom, olyan csajos ez a Palmolive... maga a márka. Mondjuk végül is nem is én vettem, hanem az én egyetlen feleségem. Na ahogy ezt végigpörgettem fejben, és ránéztem a flakonra, összeállt a kép: Hát persze, ezt a tusfürdőt nem is nekem kellett megvenni, nem én voltam az elsődleges célpont. Megmutatom, hogyan manipulálnak. Nézd meg az alábbi képet!

  A logo, az nem stimmel. Nem kell hozzá grafikus véna, hogy feltűnjön: a cuki türkiz háttér a logónál egyáltalán nem passzol a macsó fekete tusfürdőhöz. Első körben persze gondolhatjuk azt naivan, hogy "De hát ez a cég logója", de nem csak így használja a Palmolive az emblémáját más termékein, ezen a flakonon sokkal dögösebb lett volna csak simán fehérrel ráírni a fekete háttérre. Azt az emblémát használják, azzal a színnel, amit a női termékeken is.

  A lényeg az, hogy a Palmolive jól megfizetett marketingesei tisztában vannak vele, hogy egy bebetonozott férfi célcsoporttal rendelkező Axe-szal, vagy Old Spice-szal szemben csak súlyos Dollármilliók elköltése után rúghatna labdába, ezért mit csinálnak? A már meglévő piacuknak értékesítenek, a nőknek.

A nagyoktól nem ciki tanulni... sőt!

  Oda akarok kilyukadni, hogy tudnod kell, ki a vevőd! Ha nem tudod, akkor ki kell nyomoznod. Ezt egy kis munkával és józan paraszti ésszel végig lehet vinni. Segítek, figyelj:

  1. Jó pár statisztikai rendszer a rendelkezésedre áll elvileg alapból. A weboldalad látogatóit a Google Analytics-ben, a Facebook oldaladét pedig a saját "Elemzések" menüjében tudod átnézni. Ezekből nagy pontossággal le tudod szűrni a boraid iránt érdeklődők nemi, korcsoporti és érdeklődési köri adatait.
  2. Az árképzésed, és az arculatod is már eleve szűkíti a kört. Például, az élénk színekben pompázó címkével készült olcsóbb borok lehetnek ideálisak a fiatal szerény keresetű értelmiségieknek, az egyetemistáknak.
  3. Elemezd ki az elmúlt év eladásait! Milyen értékesítési csatornán, mit és mennyit adtál el? 

  Ha ezeket összeveted, akkor már egy egészen jól belátható célcsoport alakul ki. Haladó szinten persze több szegmensre bonthatod a termékpalettádat, és több célpiacot alakíthatsz ki. Ehhez jöhetnek az olyan finom fűszerek, hogy (tudom, hogy hülyén hangzik, de ha már egyszer leírtam) a pecások borásza leszel. Kevésbé béna példa mondjuk a topmenedzserek borásza, vagy az élet-igenlő egyetemistáké, mindegy.

  Járj nyitott szemmel, és tanulj a nagyobbaktól (legyen az akár a Palolive), az nem szégyen. Nekik sokkal több pénzük van kidolgozni a marketing rendszereiket. Ha mindennel meg vagy, akkor jön az a rész, hogy megkeresed azokat a csatornákat, ahol a vevőidet eléred, de ez már egy másik lapra tartozik.

Jó munkát!

Szólj hozzá Te is!
0 hozzászólás
PW CMS 1.4.6 · Adatvédelmi irányelvek
A weboldal cookie-kat használ. Adatvédelmi irányelvekértem