Hogyan húzz hasznot az ingyen borlocsolásból?

közzétéve: 2016. március 18., péntekBlog0 hozzászólás

Ilyenkor tavasszal egymást érik a nagy borkóstoló rendezvények. A lelkiismeretes borász pedig amelyiken csak tud, ott van, mert fontos, hogy minél többen ismerjék. Nincs is ezzel baj. A brand épül, a marketing büdzsé fogy... de vajon lehet-e ebből többet kihozni?

  Ismerős ugye? Soaksodnak a kisebb nagyobb rendezvények elsősorban Budapesten. A nagyobbakra be kell fizetni, a kisebbek ingyenesek, de akármelyikre is esik a választás, egy biztos: a bort ingyen kell locsolni. 

  Eddig ez rendben is volna. Az elpancsolt bor értéke a marketing büdzsét terheli, de ha kicsit komolyabban nekifutunk a mateknak, akkor elgondolkodtató a helyzet. Számolni kell ugye a felhasznált boron kívül útiköltséggel, szállással, szállítással, részvételi díjjal, megjelenéssel a rendezvény felületein esetleg hosztesz bérléssel, és még sorolhatnám. Mire a számolás végére érünk, bizony borsos összeg jön ki költségként egy-egy ilyen rövidke megjelenésre.

  Meg van a szám? Oké, akkor tegyük ezt egy kicsit félre és nézzük meg mi történik a másik oldalon. Vegyünk példának egy tipizálható célközönséget, mondjuk egy  középkorú baráti társaságot, melyet jómódú házaspárok alkotnak. Szeretik a minőségi rendezvényeket, a jó borokat és áldoznak is rá. Ezek a kóstolók ideális találkahelyet biztosítanak a társaságnak. Kóstolgatnak, beszélgetnek és jól érzik magukat egy pár órára. Levezetésnek foglalnak asztalt egy közeli elegáns étteremben, mert tapasztalatból tudják, hogy fel kell itatni a számos megkóstolt finomságot. Kibeszélik azokat a barátokat, akik éppen nincsenek jelen, majd hazamennek. A rendezvényen jelen volt hatvan borász, amelyből harmincat végigkóstoltak, és felkeresték a két-három kedvencüket, akikről már tudták, hogy mit várhatnak. A kérdés az, hogy a 30 megkóstolt tételből a baráti pletykálkodás közepette vajon mennyi maradt meg a fejekben? Ne áltassuk magunkat, szinte semmi. Az a legvalószínűbb, hogy ha a borász asztalánál kijelenti a vendég, hogy most itta meg élete legjobb Merlot-ját, akkor pár óra múlva még emlékezni fog rá, a vacsora közben esetleg fel sikerül deríteni, hogy az adott fogáshoz az a Merlot talán passzolt volna, de másnap reggelre nagy valószínűséggel a homályba vész az emlék.

Ugyan csak egy karikatúra, de jól ábrázolja, hogy milyen eredményt könyvel el egy pár borász egy kóstoló rendezvény után.

  Ha az először kalkulált számot összevetjük a tipikus fogyasztóban várhatóan lecsapódott eredménnyel, akkor nem állunk túl fényesen. Mit lehet tenni, hogy több értelme legyen az elköltött Forintoknak? Hogyan fordítsuk a javunkra ezeket a rendezvényeket? 

Egyetlen esélyed van. Akkor kell megfogni az érdeklődőt, amikor veled szemben áll.

 Jó, az "egyetlen esély" kifejezés kicsit hatásvadász. Legyen inkább a folyamat csúcspontja, amivel meg tudod fogni az érdeklődő figyelmét. Tehát mi a cél? Az a feladat, hogy másnap is emlékezzenek rád, hogy ne hiába pancsold el a borod. Ezt akkor lehet a leghatékonyabban elérni, ha nem csak a rendezvény napjára koncentrálsz, hanem kampányban gondolkodsz. Három részre tudod osztani a feladataidat:

  1.  A rendezvényt megelőző időszak:  Készítettem egy kis felmérést az eddigi tavaszi rendezvények idején. Nem ellenőriztem mindenkit egyenként, hanem hashtag-ekre kerestem a rendezvény nevével. A legtöbb amit találtam, hogy "gyertek, ott leszünk, megkóstolhatjátok a legújabb..., stb." Na ezek azok a vezényszavak, amik kábé semmit sem érnek, mert ezek rólad szólnak, nem a közönségről. Ellenálhatatlanná kell tenned magad az odalátogatók szemében. Azt kell, hogy érezzék, ha nem mennek el, és nem keresik meg a standod, akkor lemaradnak valami fontosról, valami soha vissza nem térőről. Találj ki valamit, ami jó csali. Lehet egy nyereményjáték wellness hétvégével, amit azok között sorsolsz ki, akik meglátogatnak a rendezvényen, és kitöltenek egy regisztrációs lapot, megadva az adataikat, vagy csinálj egy erre az alkalomra elkeresztelt hatos borválogatást, amit ha a rendezvényen rendel meg tőled az érdeklődő, akkor x% kedvezménnyel kaphat meg, szóval bármit, amivel megütöd a célcsoport ingerküszöbét, és keresni fog a rendezvényen. Ha ez meg van, akkor hirdesd meg a saját felületeiden, online a kóstolóra hegyezve, az ahhoz köthető felületeken, de még a rendezvény saját kiadványába is úgy kérd a megjelenést, hogy legyen benne az akciód, ki fogsz lógni a többi közül.
     

  2.  A rendezvény idején:  Ha eddig mindent megtettél, hogy kilógj a többi kiállító közül, akkor a kiállításon se hagyd abba. A Kristinus Borbirtoknak volt egy nagyon jó húzása a közelmúltban. A rendezvény környékén egy sablon és egy gőzborotva segítségével a lekoszolódott zebrákat mintázták meg a logójukkal, nevükkel és webcímükkel, zseniális. De ha csak egy molinót tehetsz ki a standod mögé, akkor azon se csak az általános infók legyenek, hanem az akciód, amivel erre a napra készültél. Minden érdeklődőnek mondd el a borok kóstoltatása mellett, hogy csak most fut ez az akció, és gondoskodj róla, hogy maradjon nála egy emlék erről az ajánlatról, mondjuk egy kupon formájában, amit még ráadásul be is válthat a webshopon. A lényeg, hogy maradjon az érdeklődő zsebében valami tőled, ami értéket képvisel, és nagy valószínűséggel nem landol rögtön valamelyik kukában pár méterrel arrébb. Tulajdonképp ez a fontos pillanat, amikor veled szemben áll a vásárló, és nem csak megkóstolja a borod, hanem egy jól irányzott mozdulattal kiveted rá a hálót.
     
  3.  A rendezvényt követő időszak:  A hálót kivetetted, a zsákmány már meg van, már csak be kell húzni a hajóba. Most jön az a rész, amikor keresel is a fáradságos munka és a hirdetésre elköltött pénz után. A begyűjtött e-mail címekre hírlevelet küldesz, amiben leírod, hogy örülsz, hogy személyesen találkozhattatok, és van egy kimondottam erre az alkalomra készített ajánlatod. Akiknek eladtad a különleges hatos kartont a rendezvényen, annak egy kis személyes ajándékot rejtesz a postázandó csomagba, és egy újabb személyre szabott ajánlatot küldesz. Azoknak pedig, akik nem tudtak eljönni a rendezvényre, meghirdeted a közösségi oldalakon, hogy megnyerhetik az egyedi hatos válogatást, ha lájkolják és megosztják a posztodat, ami persze arról szól, hogy bár nem kedvezményesen de megvásárolható a válogatás.

  Mindezeken az ötleteken felül persze a lehetőségek tárháza kimeríthetetlen, csak légy hozzá kicsit kreatív. A legfontosabb pedig az, hogy ha nem akarod értelmetlenül elpancsolni a borodat, akkor építs a rendezvények köré kampányokat, mert csak így lesz értelme a sok munkának.

Szólj hozzá Te is!
0 hozzászólás
PW CMS 1.4.6 · Adatvédelmi irányelvek · Visszajelzés küldése
A weboldal cookie-kat használ. Adatvédelmi irányelvekértem