A külcsín vagy a belbecs a fontosabb?

közzétéve: 2016. május 10., keddBlog0 hozzászólás

Persze egyszerű a válasz. Az a fontos, hogy amit a palackba töltök az rendben legyen, de vajon akkor is kézenfekvő a prioritás, ha az eladások oldaláról közelítjük meg a kérdést? Mi van akkor, ha azt vesszük alapul, hogy mindegy mi van a palackban, ha az olyan különleges, mint semmi hozzá fogható?

  Még a kérdés is felháborító, igaz? Akkor most képzeld el, hogy ott áll a vásárló az áruház borrészlegén, és előtte sorakozik kétszázféle jobbnál jobb bor, de mind a hagyományos bordói palackban, és van egyetlen palack, ami valami elképesztően formabontó, vagy meghökkentő, netán megbotránkoztató címkéje van, de hanyag minőségű a tartalma. Melyik az a bor a kétszázegy közül, amit biztos, hogy megnéz, megfog sőt talán meg is vásárol a vevő?

  Persze egy szélsőséges példát hoztam, de igaz ami igaz, sokkal több az a vásárló, aki nem tudatosan dönt az üzletekben, hanem intuíciók alapján. Jó példa erre az egri Juhász rosé. Saját bevallásuk szerint akkor nőtt meg ugrásszerűen az eladások száma, amikor képileg is feltüntették a palackon a málnás ízjegyet. Mára már úgy rögzült a köztudatban, hogy "málnás rozé", és biztos vagyok benne, hogy a vásárlók jelentős része meg van győződve róla, hogy tényleg málnás a rozé.

A külcsín nem fontosabb, mint a belbecs, inkább hozzáadott értékként kezelendő.

  Leszögezhetjük tehát, hogy eladás szempontjából igenis nagyon fontos a külcsín. Hozzáadott értéket képvisel. Van ennek persze egy matematikai oldala is, az pedig az előállítási költség, és ha az x forinttal magasabb, akkor belül tudunk-e maradni a vásárlás lélektani határán. Ide azért gyorsan hozzátenném, hogy a vásárlási döntésben bár fontos szerepet játszik az ár, de annál több összetevőből áll.

  Erre jó példa a Vinoporton megjelent cikk (link) az okos borospalackokról. Már a jövőbe tekint egy kicsit, de ne felejtsük el, hogy Henry Fordot is hülyének nézték, amikor valami idióta robbanós kütyüvel akarta felváltani a lovak szerepét a közlekedésben. Mi van akkor, ha hozzáadott értékként kezeljük az okos palackokat? Ott van például a simogatós display-jel felszerelt kuvee.com fejlesztés. A speciális fém palackjainak köszönhetően 30 napos eltarthatóságot ígér bontás után, ráadásul a digitális kiöntőn rögtön meg is rendelhetjük online a kifogyóban lévő tételeinket. Plusz ne felejtsük el, hogy azt a vásárlót, akit behúztak, mert fel akart vágni a barátai előtt az "iBorával", rögtön magukhoz is láncolták, mert csak tőlük tudnak rendelni bort a termékhez. Aztán van ennél kevésbé lábrázós (és drága) okosság is, ahol egy okos zárjegyről le lehet olvasni telefonnal a bor adatait, vagy azt is, hogy volt-e felbontva. Ez utóbbit például a prémium kategóriás boroknál biztosan eredményesen lehet használni. Sokkal magabiztosabban vásárolnának a gyűjtők, ha biztosított lenne a hamisítás elleni védelem.

Csak akkor poén, ha rögtön négy palackkal veszel.

  Ha nem akarsz rögtön a hi-tech mezőnyben indulni, akkor nagyon kreatívan lehet játszani a címkékkel is. Hála a haladó gondolkozásnak egyre több pozitív példát látok itthon. Itt van péltául a Csetvei Pincészet Baba rozéja, ami azért nagyon ötletes, mert rögtön négyet kell venni, ha ki szeretnéd rakni a nevet, de láttam már a külföldi versenyzők közul LOVE betűkkel díszített palackokat is. 

 

Hogyan adod el itt magad?

  Ha a bormarketing szemszögéből szeretném összefoglalni a különleges formájú üvegek, meghökkentő címkék és jövőbe mutató okos palackok egyvelegét, akkor minden esetben az egyediséget emelném ki. Ha csak a hazai borválasztékot nézzük már akkor is zavarba ejtő a kínálat, és ekkora tömegből lehetetlen kitűnni "csupán" a jó borral. Elengedhetetlen a hozzáadott érték megteremtése és az eszközök tára kimeríthetetlen, csak meg kell valósítani. Ahogy Közhely Kapitány mondaná: Légy különleges!

 

Szólj hozzá Te is!
0 hozzászólás
Pillangó Weboldal - PW CMS
A weboldal cookie-kat használ. Adatvédelmi irányelvekértem